Metodologiile de aplicare a legii privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta

Programul « Gifted Education »
Identificarea tinerilor cu capacitate inalta si capabili de performanta
Recunoasterea si criteriile de recunoastere
Invatare Rapida
Identificarea personalului didactic
Specialistul scolar in gifted education
Definitia curriculum-ului
Curricula centrelor de gifted education
Predarea
Evaluarea cunostintelor
Pregatirea profesorilor
Metodologii didactice
Formarea continua
Programe educative
Colaborari
Pregatirea la distanta
Copii gifted din zonele rurale sau din comunitati culturale defavorizate
Metodologiile de organizare centrala si locala
Evaluarea si controlul
Recompense si promovari
Sarcini si competente
Norme contractuale
Scoli alternative pentru copii gifted
Regimul de burse de studiu in gifted education
Programul “enrichment”
Sprijinul dat elevilor, parintilor si scolilor de gifted education
Abilitatile personale si procesul life long learning
Dezvoltarea asincrona si programul acceleration
Motivatia si antrenarea capacitatii de a atinge scopurile propuse
Programe individualizate
Dezvoltarea emotionala a copiilor gifted
Programe online-scoli virtuale pentru gifted
Sistemul de credite transferabile si de recunoastere a calitatii programelor educative si a rezultatelor elevilor in aceste programe.
Cercetarea in gifted education.
Supradotarea la varste timpurii
Programe diferentiate.
Copiii supradotati cu dificultati de invatare
Echitatea intre sexe in educatia gifted
Programul EDUGATE
Educatia pentru societate
Rolul Ministerului Educatiei si Cercetari
Chestionar pentru parinti in zona Commonwealth


Programul « Gifted Education »

Programul « gifted education se adeseaza tuturor copiilor in directia dezvoltarii abilitatilor personale si a talentelor. In programul “gifted education” nu se face etichetarea copiilor ca supradotati sau ne-supradotati, ci doar o ofertare specializata pe directii de dotare personala, plecand de la premiza ca potentialul de dezvoltare a copilului este direct dependent de dorinta lui de dezvoltare personala la orice varsta. Programul « Gifted Education » ajuta copii ce doresc si reusesc sa-si dezvolte abilitatile personale in propriul folos si in folosul societatii.

Copii capabili de performante inalte au nevoie pentru dezvoltarea tuturor abilitatilor lor de conditii libere de orice fel de presiune si de un mediu care sa-i sprijine. Un mediu scolar carte sa-i hraneasca intelectual si afectiv este esential, acesta incluzand profesori care au fost antrenati in identificarea si antrenarea copiilor supradotati si talentati.

Comunicarea permanenta intre scoala si familiile elevilor este un alt factor extrem de important.

Acesti elevi au nevoie de orizonturi in munca lor pentru a progresa mai iute si mai profund decat alti elevi. De-a lungul timpului autoritatile scolare din sistemul gifted education au dezbatut si aplicat metode variate pentru a crea cadrul educativ adecvat si oportunitatile de dezvoltare personala pentru copii supradotati si talentati. Acestea includ grupe speciale in clasa, clase speciale, scoli specializate pe diferite directii, centre educative alternative pentru timpul liber. Termenul folosit in general este de “clase cu program imbogatit” unde se practica programe de accelerare si trecerea peste o clasa, si educatie pe verticala.

Unele scoli au colaborari cu universitati unde elevii mari lucreaza in programele universitatilor. Aceste experiente ofera elevilor experiente dincolo de curriculum-ul scolar. Si sunt destinate sa stimuleze interesul in studierea ariilor noi sau aplicative.

Administrarea sistemului scolar este in responsabilitatea Guvernului si a scolilor private, si acestea vor concentra atentia pe proiectarea de politici care sa raspunda la la nevoile si circumstantele locale. Atata timp cat guvernul are un interes deosebit pentru performanta si rezultatele sistemului educativ, nu exista limitary asupra mijloacelor si cailor de a abtine aceasta.

Experienta internationala da sprijin asupra programelor de accelerare ca tehnici eficiente pentru elevii supradotati academic. Accelerarea poate lua mai multe forme ca: intrarea mai devreme in scoala, sarirea peste clase, compactarea curriculei, completarea a doi ani intr-un an, credite transferabile, tutoring sau mentoring individualizat in subiecteler avansate, perticiparea simultana la scoala si la universitate, sau participarea la programe speciale de admitere mai devreme a elevilor capabili de performante inalte. Accelerarea radicala se demonstreaza a fi benefica pentru tinerii cu capacitati exceptionale. Aceasta se poate realiza printr-o serie de planuri bine gandite de salt peste materia de studiu si intrarea cu cativa ani mai devreme la universitate.

In privinta gruparii pe abilitati exista numeroase cercetari ce demonstreaza ca aceasta conduce la succes academic. Acest success este mai mare atunci cand programul de grupare pe abilitati este permanent. Consecinte negative posibile nu au fost mentionate.

In acest moment definitia lui Gagne si cea a lui Renzulli asupra supradotarii sunt acceptate in lume, ceea ce face ca grupul tinta al programelor de gifted education sa fie de peste 10 % din populatia de elevi.

Rezultatele deosebite si eforturile elevilor si profesorilor acestora sunt recunoscute si servesc ca model pentru ceilalti. Dezvoltarea personala a elevilor nu este limitata de nici un fel de abordari inguste sau proceduri limitative artificiale.

Este evident ca contributia pentru societate a persoanelor capabile de performante inalte este cea mai mare si mai importanta, raspunzand la problemele contemporane si de viitor.

Programul gifted education este un program deschis tuturor copiilor fara discriminari sociale sau sau rasiale, de sex sau de avere, culturale sau de alta natura. Acest program nu are nimic de-a face cu elitismul dezvoltat de criteriile mai sus mentionate, el adresandu-se tuturor copiilor si tinerilor cu abilitati intelectuale, creative, motivationale deosebite. O atentie deosebita se da corectitudii definirii si aprecierii abilitatilor deosebite, pe principiul ca nici un copil nu trebuie sa ramana in urma.

Profesorii implicati in gifted education sunt ajutati in permanenta pentru:

-Ridicarea calitatii predarii prin ridicarea standardelor profesionale si prin prin programe de dezvoltare profesionala
-Dezvoltarea abilitatilor de conducere a unei scoli
-Sprijinirea calitatii managementului scolar
-Recunoasterea calitatii

Identificarea tinerilor cu capacitate inalta si capabili de performanta

Aceasta se va face in conformitate cu experienta validata international, utilizand criterii multiple si definitiile supradotarii din practica internationale. Se vor identifica astfel atat tinerii cu performante deja existente cat si tinerii cu potential inalt, caracterizati ca « gifted underachievers, gifted undergroung, etc. Identificarea se va face atat prin teste specifice (Stanford Binet 5, Wechsler, teste de creativitate, teste de inteligenta emotionala sau de inteligenta spirituala) cat si prin interviu, relatarile mediului scolar sau social a tanarului, realizari personale. Se vor urmari in identificare inteligenta generala, creativitatea si dedicatia in atingerea scopurilor propuse, utilizand modelul lui Renzuli.

Se vor identifica de asemenea directiile de pereformanta, directiile de interes, stilul de invatare, gradul de implicare personala sau emotionala a tinerilor in atingerea scopurile personale, gradul de empatizare cu problemele mediului social sau ambiental ecologic, gradul de socializare si capacitatile de comunicare, etc.

Identificarea este un proces crucial ce contine mai multe surse:

· Actiunea la varste tinere
· Implicarea parintilor
· Staff profesional cu expertiza in gifted education
· Profesori
· Colegi
· Copii supradotati ei insisi
· Date calitative, profile, liste de calitati
· Date cantitative, scoruri, note, IQ
· Recunoasterea unei populatii speciale-cultura, limba si context social
· Recunoasterea potentialului manifestat ca performanta in mediul potrivit
· Evaluari obisnuite longitudinale

Recunoasterea si criteriile de recunoastere

Prin:

· Actiunea la varsta tanara prescolara
· Implicarea parintilor
· Staff professional cu experienta in gifted education
· Profesori
· Colegi
· Copii gifted ei insisi
· Date calitative, profile sau checkliste
· Date cantitative, note obtinute, scoruri, IQ
· Recunoastere din partea unei populatii speciale-cultura, limba sau context social
· Recunoasterea unui potential manifestat ca performanta in conditii speciale
· Evaluari obisnuite longitudinale

Un exemplu de recunoastere si descriere din partea parintilor este urmatorul:

Gifted
mediu

67%
42%
Foarte Alert

31%
3%
Lunga concentrare a atentiei

67%
27%
Excelenta Memorie

58%
13%
Invatare Rapida

87%
34%
Vocabular Avansat

64%
34%
Capacitate mare de Observatie

58%
40%
Foarte Curios

46%
22%
Imaginatie Vie

66%
8%
Inalt grad de Creativitate

50%
9%
Mai mult decat un prieten imaginar*

*pentru cei ce raporteaza prieteni imaginari

interes aratat de catre copii gifted si de copii medii

Gifted
Average

46%
10%
Intens Interes pentru Carti

48%
16%
Interes in Jocuri Matematice

91%
64%
Interes in Puzzles

36%
13%
Interes in Calculatoare

90%
47%
Interes in Computere (Nu Jocuri Video)

16%
3%
Multe Talente

74%
50%
Mare Numar de Interese

49%
19%
Doritor sa Investeasca Timp in Intereste

Sunt recunoscute diferite directii si nivele de supradotare, dar in multe scoli, elevii care beneficiaza cel mai bine de programele specifice gifted education au un set de comportamente complexe ce include:

- Abilitati academice deasupra mediei
- Potential intellectual deasupra mediei
- Potential pentru leadership
-Creativitate
-Abilitati de gandire la nivel superior
-Talente exceptionale
-Nivel inalt de sensibilitate asupra celorlalti si a lor insisi

Cei mai capabili elevi din programele gifted education trebuie sa fie:

-identificati cat mai devreme cu putinta, astfel incat sa fie posibila o oferta educative adecvata
-asigurati cu prilejuri de realizare a potentialelor proprii
-sa li se dea posibilitatea interactiei cu alti elevi cu abilitati asemanatoare
-asigurati cu un curriculum care sa le acopere nevoile
-ghidati si sprijiniti in dezvoltarea lor sociala, emotionala si intelectuala
-educati de profesori antrenati si capabili sa le inteleaga nevoile
-cu acces la mentori care sa-I poata ajuta, ghida si incuraja in dezvoltarea talentelor
-inzestrati cu prilejuri de reflectare asupra dezvoltarii proprii si invatarii

Elevii identificati pentru program vor fi incurajati sa-si ia responsabilitati pentru evolutia lor scolara. Se va astepta din partea lor sa:

- participe cooperativ si productiv in clasa si in activitatile extracurriculare
- recunoasca si dezvolte talentele proprii
- dezvolte propriile abilitati creative, critice si participative
- fixeze obiective potrivite de atins sis a le indeplineasca cu implicare personala
- aprecieze importanta devenirii unui invatacel auto-motivat si independent
- dezvolte respect si toleranta fata de altii, ca si satisfactie pentru propriile realizari

Programul dezvolta experiente ce de dezvoltare a abilitatilor creative, emotionale si intelectuale pentru elevii cei mai capabili. El implica:

- oferirea de oportunitati elevilor supradotati de a petrece timpul impreuna, sprijinindu-se reciproc si incurajandu-se in studiu
- ajutarea lor pentru stabilirea scopurilor si pentru mentinerea unor nivele inalte de motivare
- sprijinirea lor cu formarea de abilitati necesare depasirii esecului scolar
- extinderea abilitatilor intelectuale ale elevilorprin oferirea de oportunitati pentru aplicarea nivelelor inalte de gandire si prin diferentierea curriculei
- imbogatirea invatarii elevilor prin ofertarea unei largi experiente de invatare
- accelerarea invatarii elevilor prin oferirea de oportunitati potrivite in clasa

O mare atentie trebuie acordata elevilor gifted visual spatiali care deseori prezinta risc social si scolar major
desi au si cele mai inalte cote pe creativitate si inteligenta complexa. Urmatoarea lista de caracteristici prezinta date de identificare a acestui grup de copii gifted:

· Iubesc ideile complexe si provocarile intelectuale si raspund bine la acestea, dar esueaza frecvent la chestiuni simple.
· Sensibil fizic, deseori cu auz sensibil si fara a suporta zgomotele puternice.
· Slabi ascultatori, apparent nu asculta nimic
· Au dificultati in rezolvarea problemelor scolare
· Scriu urat si cu dificultate, deseori mototolind sau apasand prea tare hartia
· Iubesc lego, puzzle, jigsaw, jocurile pe computer, televizorul, crearea de obiecte
· Iubesc arta si muzica
· Au un slab simt al timpului
· Sunt extreme de sensibili la critici
· Sunt foarte sensibili emotional
· Au dificultati cu descifrarea tabelelor si cu ortografia
· Memoreaza drumuri dupa o singura parcurgere
· Au o imaginatie vie si vise socante
· Este distrat
· Este foarte dezorganizat

Pentru aceasta categorie de copii cu un extraordinar de inalt potential intelectual si creativ trebuie identificati si profesorii care sa le poata preda respectand stilurile lor de invatare. Acesti profesori in special trebuie foarte bine antrenati in psiho-pedagogia gifted education.

Populatia de elevi cuprinde in 70% dintre cazuri copii ce folosesc cu preponderenta o singura emisfera cerebrala. Cei vizuali-spatiali folosesc cu preponderenta emisfera dreapta, in timp ce auditorii secventiali folosescx cu preponderenta emisfera stanga.

Diferentele intre acestia sunt atat de marcante incat impun tehnici de predare complet diferite la cele doua categorii si desigur o identificare clara si precoce.

Emisfera stanga, auditorii-secventiali

Verbal: folosind cuvinte pentru a numi, descrie, defini

Analitic: rezolvand pas cu pas si bucata cu bucata

Simbolic: folosind simboluri pentru a arata ceva, de exemplu semnul + pentru operatia de adunare

Temporal: pastrand istoria timpului personal secventa cu secventa, un lucru dupa altul

Rational: tragand concluzii bazate pe rationament si pe fapte

Logic: tragand concluzii bazate pe logica, un lucru dupa altul in ordine logica

Digital: folosind numerele in calcule Using numbers as in counting

Linear: gandind in termini de idei in conexiune directa una din cealalta, deseori conducand la coincluzii convergente

Emisfera dreapta vizualii-spatiali

Nonverbal: atentie la lucruri dar minima conexiune cu vorbele

;

Sintetic: punand lucrurile impreuna pentru a forma intregul

Concret: lucrand cu lucruri prezente in acel moment

Nontemporal: fara simtul timpului

Nonrational: nu cere o baza de rationament

Intuitiv: facand apel la intuitie deseori bazata pe scheme incomplete, banuieli sau sentimente si imagini vizuale

Spatial: vazand lucrurile in relatie cu alte lucruri sau cum partile conlucreaza pentru formarea intregului

>Holistic:vazand intregul tot dintr-o data, percepand paternele generale si structurile, deseori ajungand la concluzii divergente

Identificarea personalului didactic

Identificarea compatibilitatii se va face prin testarea calitatilor intelectuale si profesionale, a cunoasterii specifice in gomeniul gifted education, a gradului de interes in lucrul cu copiii cu cu abilitati deoasebite, a gradului de cultura de specialitate, a capacitatii de comunicare, a interesului spre cercetarea supradotarii intelectuale, a adaptabilitatii stilului de predare la stilurile de invatare a elevilor, a gradului de implicare emotionala in actul predarii.

Se vor prefera profesorii care vor avea un mare grad de compatibilitate cu elevii supradotati, relatii armonioase si calde cu acestia, o mare cultura de specialitate si in alte domenii, o inteligenta peste medie si capacitatea oferirii de informatii pe lungimea de unda a elevilor.

Specialistul scolar in gifted education

· Acesta va oferi resurse si sfat pentru plasamentul potrivit pentru parinti, profesori, si scoli
· Responsabilitatea pentru politicile privind elevii in clasele obisnuite sau in clasele speciale
· Resurse sis fat in politicile curente pentru parinti, profesori si scoli
· Dezvoltarea de politici pentru lucrul cu parintii si profesorii
· Mentinerea cunoasterii tendintelor moderne curente in gifted education si transmiterea acestei informatii catre decidentii importanti, organizatii profesionale, institutii specializate, profesori, parinti si scoli.
· Organizarea dezvoltarii profesionale pentru profesori, conferinte si alte actiuni atata vreme cat gifted education nu are un numar suficient de specialisti antrenati
· Sfatuiesc profesorii individuali asupra programelor cele mai potrvite copiilor gifted
· Dezvolta curricula potrivita copiilor din gifted education
· Informeaza parintii asupra serviciilor oferite de programele gifted education
· Asista parintii si scolile asupra intrarii mai devreme a copiilor in scoala si asupra programelor de accelerare.

Acestea includ:

· Intrarea devreme la gradinita
· legaturile dintre scoala si gradinita privind intrarea devreme la scoala
· consultanta catre scolile primare asupra implementarii celei mai potrivite a programelor de accelerare si/sau de modificare a curriculei
· legatura dintre ciclul primar sic el secundar in privinta intrarii mai devreme in ciclul secundar
· legatura dintre cilurile primar si secundar iun privinta programelor de imbogatire a curriculei si de accelerare
· legatura dintre scoala secundara si liceu cu privire la inrolarea avansata in unitati selectate la nivel universitar sau in universitati
· organizeaza intalniri periodice cu parintii, profesorii si psihologii scolari pentru implementarea si mentinerea de resurse potrivite pentru copii gifted in programele gifted education
· Fac legatura cu Centrul Nationalde Instruire Diferentiata pentru mentinerea comunicarii si networking-ului intre parinti, profesori, scoli
· Asista Centrul Nationalde Instruire Diferentiata in dezvoltarea de programme de ajutorare a paintilor si profesorilor, creste abilitatea de oferire a de servicii pentru copii gifted, administreaza granturi de insamantare si alte fonduri destinate copiilor gifted, se asigura ca aceste fonduri vor continua sunt folosite pentru promovarea cele mai bune rezultate si sunt administrate cu o contabilitate corecta.
· Stabilesc si mentin legaturi intre teritorii, universitati si administratie
· Coordoneaza programele de gifted education
· Reprezinta gifted education in diverse forumuri nationale si institute de cercetare

Definitia curriculum-ului

Curriculum este totalitatea experientelor elevilor capatate in invatamantul formal. Acesta acopera continuturi, structura, evaluare a programelor formale, si de asemenea proceduri administrative, relatii personale si stiluri de predare invatare.

Curriculum-ul este suma interactiilor complexe dintre institutia scolara si societate. Scoala este doar una dintre sursele de de educare personala si dezvoltare educativa, impreuna cu familia si grupurile de afinitate din comunitate, mass media si mediul de munca.

Contributia unica a scolii consta in programele formale de studii, impreuna cu experientele de viata si lucru in grup, intr-un mediu social inclusiv si ingust.

Curriculum-ul este oferit intr-un context social, economic si demografic dinamic. Scoala trebuie sa se responsabilizeze de schimbarile sociale, fara a se considera singurul factor sau factorul cheie in dezvoltarea personalitatii elevilor.

Resursele curriculare trebuie sa tina cont de natura multiculturala a populatiei, de inegalitatea pronuntata in repartizarea resurselor intre grupele sociale, economice sau culturale, ce restrictioneaza dezvoltarea personala a multor copii.

Rolul economiei, a diviziunii pe sexe a muncii, a culturii dominante, si a sistemului de educatie in producerea de inechitati si inegalitati ale sanselor.

Existenta inegalitatilor create si exacerbate de sistemul de notare, politicile de finantare, practicile de evaluare, si alte aranjamente institutionale.

Nevoia de a extinde democratia veritabila si implicarea sociala asupra problemelor tuturor oamenilor intr-un cadru cooperativ.

Influenta crescuta a mass mediei si consumerismului care concureaza cu scoala, cu familia ca o sursa de cultura generala incurajand o consumare pasiva a unei multimi de informatii dintr-un spectru ingust mai degraba decat sa dezvolte gandire critica, invatare activa si dezvoltare intr-un cadru social.

Educatia formala trebuie sa incurajeze la studenti capacitatea de a-si depasi limitele personale limitate de consumerism si de mass media.

Schimbarile recente cuprinzand:

Colapsarea pietei de munca a tinerilor, restructurarea economica si schimbarile tehnologice ce se asociaza cu declinul meseriilor traditionale manuale si cu pierderea abilitatilor de acest tip.

Aceste schimbari afecteaza profound scolile deja afectate de dezavantajele datorate problemelor de tip etnic, social, origine sociala, sau clasa sociala.

Dezvoltarea de noi tehnologii incluzand informatica, biotehnologiile, nano-tehnologiile, ceea ce complexifixa mult necesitatile de cunoastere necesare existentei zilnice si a dezvoltarii profesionale.

Toate aceste interferente scoala-societate ce trebuie sa fie cuprinse in proiectarea curriculei scolilor, trebuie de asemenea sa se reflecte si in metodologiile de evaluare.

Curricula trebuie sa pregateasca elevii sa aiba success pe piata de munca, sa cunoasca si sa respecte drepturile democratice, sa traiasca intr-o societate multiculturala si inegala din punct de vedere economic si sa reuseasca in dezvoltarea personala a abilitatilor indiferent de punctul lor de plecare.

Curricula dorita combina partea intelectuala cu cea vocationala, teoreticul cu practicul, reflexivul cu activul.

Curricula centrelor de gifted education

Aceasta se va proiecta in conformitate cu principiile de proiectare validate international. Aceasta curricula va stimula gandirea critica, gandirea laterala, gandirea complexa, gandirea dinamica, modelarea fenomenologica a realitatii, analiza cauzala si a efectelor in timp, creativitatea in identificarea solutiilor.

Curricula va permite participarea activa a elevilor la cercetarea realitatii prezentata in actul educativ si va avea directii de aplicare diverse, in conformitate cu interesele elevilor, cu nevoile de solutionare a problemelor si cu nevoile de cercetare a unor fenomene sau de aplicare a unor solutii.

Curricula va avea grade de specializare si diversificare pe mai multe etape, ramanand deschisa pentru abordari inalte in programele specializate.

Curricula se va proiecta astfel incat cunostintele predate sa fie aplicabile direct in practica sau sa fie baza pentru cercetari ulterioare.

Curricula va aduce abordari noi, moderne in domeniile de interes, cat si comparatii intre modelele de realitate percepute de-a lungul timpului, va face analize laterale asupra consecintelor unor modele de gandire sau unor tehnologii si va aborda fenomene complexe si interdisciplinare.

Proiectarea curriculei se va face in centrele specializate, acestea incluzand Centrul National de Instruire Diferentiata, dar si centrele de gifted education. In proiectarea curriculei se vor urmari urmatoarele tinte:

1. Continutul curriculei sa fie centrat si organizat astfel incat sa includa abordari profunde si elaborate a ideilor majore, problemelor si temelor ce integreaza cunostinte ce traverseaza sistemele de gandire.
2. Curricula trebuie directionata pentru dezvoltarea gandirii productive ce va permite elevilor sa reconceptualizeze cunostintele existente si sa genereze alte cunostinte.
3. Curricula trebuie sa dea permisiunea de a explora in mod constant cunostintele si informatiile existente si sa dezvolte o atitudine deschisa si partizana pentru ideia ca « cunoasterea merita sa existe intr-o lume deschisa ».
4. Curricula trebuie sa incurajeze expunerea, cautarea si folosirea de resurse specializate adecvate
5. Curricula trebuie sa promoveze auto-dezvoltarea si auto-directionarea auto-initiata a invatarii.
6. Curricula trebuie ofertata cu scopul dezvoltarii auto-intelegerii si a intelegerii relatiilor cu altii, cu institutiile sociale, cu natura si cu cultura.
7. Evaluarea curriculei trebuie condusa catre dezvoltarea unor nivele inalte a abilitatilor de gandire, ale creativitatii si ale performantei.

Pentru proiectarea curriculei este necesar sa se urmeze urmatorii pasi:

Sa se determine directiile de curricula
Sa se stabileasca tintele curriculei si scopurile sale
Sa se determine orizonturile de cunoastere ale elevilor
Sa se dezvolte si sa se selecteze activitatile, tintele evaluabile, intrebarile cheie
Sa se dezvolte strategiile de predare si invatare
Sa se identifice materialele si resursele
Sa se evalueze dorintele de invatare a elevilor si interesele lor cognitive
Sa se evalueze interfata cu curricula

Se pot utiliza de asemenea si curricule de pe piata internationala ce au fost validate in practica si care se potrivesc cu tintele programului local de gifted education si cu alti alti parametri functionali. Aceasta compatibilitate va fi fixata de catre Centrul National de Instruire Diferentiata si va fi oferita retelei scolare intr-un cos de oferta de curricula la dispozitia scolilor in programele de gifted education.

Predarea

Predarea se va face in conformitate cu stilul cerut de obiectivele curriculei, cu stilul de invatare al elevilor (vizual spatiali, auditiv secventiali, kinestetici, senzitivi, etc), astfel incat sa se optimizeze insusirea cunostintelor si dezvoltarea abilitatilor, dar si aplicarea cunostintelor in practica si dezvoltarea de noi cunostinte. Scopurile predarii sunt formative , informarea fiind subordonata formarii. In predare nu exista paliere maximale de informare, profesorii avand sarcina didactica de a asigura resurse de informare suplimentara pentru elevii ce doresc aprofundarea unor subiecte.

Actul predarii se face in ambele sensuri, dand astfel posibilitatea elevilor sa fie actori participativi in procesul predarii si asigurand un permanent feedback intre profesori si elevi. Predarea trebuie sa motiveze elevii pentru insusirea unor cunostinte suplimentare, trebuie sa trezeasca interesul asupra obiectului de studiu si trebuie sa permita punerea de intrebari aditionale care sa clarifice detalii ale problematicilor abordate. Elevii vor avea de asemenea posibilitatea de a prezenta referate si teme de interes, in care caz ei vor putea lua conducerea in predarea anumitor teme, fiind incurajati in acest sens.

Predarea se va face atat prin transmiterea de cunostinte, cat si prin directionarea catre studiu individual pe surse selectate de catre profesor sau libere si expunerea de rezultate ale cercetarii acestor surse de catre elevi.

Aplicatiile practice si creative ale cunostintelor acumulate vor fi incurajate. Acest lucru se va putea realiza atat in cadrul orelor din programul oficial obligatoriu cat mai ales in cadrul orelor optionale din programul de «enrichment ».

Predarea trebuie sa respecte stilurile de inatare ale elevilor si caracteristicile psihologice si emotionale ale acestora. Pentru copiii vizual speciali in speciali tehinicile de predare clasice nu fac aceasta acoperire, asfel producand efecte uneori dramatice asupra unor copii gifted cu potential intelectual sau creativ extrem de mare. Urmatoarea lista de caracteristici poate permite profesorilor sa-si modeleze stilul de lucru astfel incat sa maximizeze si rezultatele scolare a acestui grup:

Parti tari/ Parti slabe

• lucreaza usor cu complexitatea
• memorie auditiva slaba, nu-si aminteste instructiunile pas cu pas
• ganditor sistemic
• dificultati cu memorarea faptelor, slabi la subiectele ce solicita memorare bruta precum limbi straine, biologie, etc.
• gandire abstracta inalta
• se lupta cu chestiunile simple
• adora puzzle dificile
• greseste la calcule
• memorie vizuala ascutita
• dificultati in invatarea fonica
• creativ, imaginativ
• dificultati cu ortografia
• bun simt al umorului
• slaba recunoastere a cuvintelor
• mai bun la analiza matematica decat la calcule
• mai bun la citirea comprehensive decat la decodare
• dificultati in invatarea faptelor matematice
• mai bun la geometrie decat la algebra
• neatent in clasa usor de distrat
• mai bun la fizica decat la chimie
• dezorganizat, uita detalii
• fascinate de computer in special de grafica pe computer
• uraste repetarea si toceala
• iubeste televizorul
• uita de temele pentru acasa
• iubeste muzica
• neglijent in efecturea muncii
• visator cu ochii deschisi
• dificultati la scrierea de mana Linda Silverman (1997)
Stilul de predare al profesorilor pentru vizuali spatiali cere urmatoarele abilitati:

· Motiveaza invatarea prin materialiale inrudite la ceea ce a fost inainte si ce trebuie sa vina, prin experienta personala
· Furnizeaza informatii echilibrate intre concret si abstract, principii, teorii, modele
· Echilibreaza materialele intre practice si fundamental
· Foloseste fotografiile, schemele, graficele, filme, fa demonstratii de cate ori este posibil
· Foloseste programe asistate de computer
· Ofera intervale in lecturare si scrierea la tabla pentru elevi, pentru a le da timpul sa inteleaga cele spuse sau scrise
· Foloseste mici brainstorming-uri pentru a oferi elevilor oportunitatea de a fi activi
· Ofera probleme deschise si exercitii care cer analiza si sinteza pentru echilibra exercitiile tipice
· Rasplateste si remarca diversitatea si gandirea divergenta, aplauda solutiile creative chiar incorecte
· Discuta in clasa cu elevii despre stilurile de invatare. Elevii trebuie sa auda ca dificultatile lor de invatare nu sunt toate datorate inadecvarilor lor personale

Evaluarea cunostintelor

Evaluarea cunostintelor se va face multi parametric pe directiile urmatoare:

1. memorarea datelor importante, a normelor, standardelor, formulelor sau legilor exprimate standardizat
2. insusirea metodologiilor de lucru, a algoritmilor sau combinatiilor de algoritmi ce duc la rezolvarea unor situatii concrete sau abstracte
3. aplicarea pe cazuri concrete si modelarea acestora prin extragerea datelor relevante si a determinarea legilor de generare a fenomenelor ca si a algoritmilor de evolutie a acestora
4. exprimarea standardizata si/sau creativa a unor solutii, situatii, fapte, in conformitate cu scopurile exprimarii, a pietei de utilizatori tintita, sau a unei strategii vizate
5. evaluarea si autoevaluarea etapelor ce trebui parcurse sau ce au fost deja parcurse, a mijloacelor de cuantificare a rezultatelor si a conformitatii cu scopurile propuse
6. elaborarea de strategii optime pentru rezolvarea unei probleme, a necesarului de cunostinte suplimentare atat la nivelul directiei cat si a cantitatii si calitatii acestora, elaborarea de tactici de abordare a unei probleme.

Scopurile evaluarii sunt de asemenea formative dand celor implicati posibilitatea de a descoperi punctele tari si cele slabe din stilul de invatare si permitand elaborarea de mijloace specifice de intarire a laturilor tari si de corectare a celor slabe.

In afara de evaluarea invatarii, se va mai face o evaluare permanenta si pe directiile:

organizarea programelor curente din unitatea scolara
pregatirea si specializarea profesorilor, precum si a nevoilor de perfectionare a acestora sau de pregatire suplimentara pe alte directii
gradul de participare a elevilor/profesorilor la activitatile scolii
gradul de socializare si conformitate cu aplicarea in mediul social inconjurator a cunostintelor invatate
gradul de rezolvare a situatiilor concrete sau a crizelor curente prin produse creative sau inventii
nivelul calitativ si directiile programelor din scoala
absorbtia pe piata a absolventilor si succesul lor social
gradul de performanta in competitii sau in calitatea produselor realizate in scoala
altele

Evaluarile se vor face prin:

· Exercitii pentru acasa structurate
· Cercetari independente raportate si prezentate in clasa
· Cercetari independente raportate in scris
· Munca in grup pe teme de cercetare
· Munca experimentala cu raportarea rezultatelor
· Teste

Evaluarile atat pentru progresul elevilor, functionarea scolilor sau structura si eficienta programelor vor fi facute transparente pentru parinti si persoanele interesate, pastrand nivelul de confidentialitate optim atunci cand este necesar. Se vor crea metodologii si formulare tipizate si usor de inteles pentru uzul celor interesati. Toate aceste evaluari vor fi utilizate pentru corectarea deficientelor aparute si eficientizarea sistemului educativ, proiectarea de noi programe si directii de lucru, luarea de decizii privind perfectionarea, sau proiectarea de noi strategii educative. Deciziile se vor lua atat in urma evaluarilor de tip calitativ cat si in urma evaluarilor de tip cantitativ-cumulativ, prin corelari ale rezultatelor obtinute.

Orice decizie se va lua in sistemul gifted education, va fi in urma unor studii locale, nationale sau mondiale si in urma unor evaluari punctuale pe directiile de decizie.

Scopurile evaluarilor in stiinta de exemplu sunt:

1. Sa ofere cursuri care stimuleaza interesul elevilor si creaza entuziasm pentru stiinta
2. Sa dezvolte o cunoastere si o apreciere din partea elevilor a proceselor specifice stiintei sau cum pot fi aplicate in situatii zilnice
3. Sa incurajeze la elevi abilitatea de a lucra independent, dar si cooperative, de a comunica ideile si opiniile proprii altor elevi
4. Sa invete cum se fac experientele simple si sa priveasca critic designul experimentului
5. Sa incurajeze folosirea stiintelor de baza pentru rezolvarea problemelor atat in conditii familiare cat si nefamiliare. Sa incurajeze progresul personal in mod constient prin identificarea punctelor tari si a celor slabe din stilul de lucru

Pregatirea profesorilor

Pregatirea profesorilor din sistemul gifted education se va face atat pe directia psiho-pedagogica si metodologica cat si pe directia curriculei pe care o predau. Pe directia psiho-pedagogica se vor organiza periodic cursuri de formare conform legii si se vor oferta studii aprofundate sub forma de masterate si doctorate, conferinte si workshopuri, congrese si schimburi de experienta in tara sau internationale. Pe directia curriculei predate se vor crea reviste de specialitate sau se vor orienta unele deja create, se vor crea forumuri de specialitate pe Internet, se vor organiza retele de mentorat-tutorat si se va crea un sistem de recunoastere valorica prin acordarea de premii de excelenta pentru cei mai prodigiosi profesori, se va organiza un sistem de publicatii on-line sau pe hartie cu rezultatele cercetarilor in domeniile lor de studiu si deasemenea se va organiza un who’s who profesional. Toate aceste mijloace de motivare a cresterii performantei vor fi insotite de oferte de cursuri avansate in domeniile lor au in domenii conexe. Aceste cursuri finalizate cu examene se vor organiza periodic in perioadele vacantelor, sau permanent on-line si vor conta la evaluarea progresului profesional si la salarizarea personalului didactic.

Rolul profesorilor specializati ce lucreaza cu grupuri tinta este de a:

Imbogati experienta tuturor elevilor cu cunostinte ce nu au fost obtinute acasa
Sa descopere abilitati individuale ale tuturor elevilor sis a le cultive
Sa dezvolte sis a satisfaca abilitatile elevilor cu capacitate deosebite si inalt specializate
Sa dezvolte in continuare abilitatile elevilor cu performante
Sa lucreze de aproape cu parintii, tutorii, mentorii pe masura ce talentele copiilor se dezvolta
Sa asiste profesorii in dezvoltarea talentelor proprii
Sa dezvolte o cultura a scolii catre nivele de performanta inalta in toate domeniile

Metodologii didactice

Metodologiile didactice practicate in programul gifted education vor fi diferentiate in functie de abilitatile elevilor, de stilurile lor de invatare, de obiectivele curriculei, de specificul unitatilor scolare, de gradul si spectrul de absorbtie al informatiei in cazul copiilor gifted cu dizabilitati si de nevoia de educare individualizata a multor tineri cu caracteristici deosebite. Toate metodologiile folosite in procesul didactic vor fi i susite si practicate in grupe experimentale in orele dinafara programului obligatoriu. Se vor diferentia astfel metodele de predare pentru vizualii-spatiali ce gandesc in imagini de metodele pentru auditorii-secventiali ce gandesc in cuvinte. Se vor utiliza metodologii apte sa compenseze anumite slabiciuni in stilul de invatare a elevilor prin transferarea elementelor lor puternice catre partea lor slaba si convertirea-completarea stilului propriu in vederea eficientizarii invatarii.

In acest scop profesorii vor lucra individualizat cu elevii invatandu-i sa-si inteleaga atat punctele tari cat si punctele slabe la carte trebuie sa mai lucreze pentru a mari nivelul de performanta. Profesorii vor educa astfel elevii si in directia perfectionarii stilului de invatare, a comunicarii si socializarii, a integrarii in practica a cunostintelor, a deschiderii campurilor de cunoastere, a formarii unui caracter etic si moral, a respectarii valorilor si calitatilor, a ridicarii factorului motivational, a abilitatilor necesare atingerii unor tinte propuse, etc.

Pentru aceste scopuri profesorii vor fi instruiti periodic in psiho-pedagogia copiilor inzestrati.

Formarea continua

Exista o nevoie reala de dezvoltare profesionala si oportunitati de colaborare pentru profesorii implicate in gifted education. Cateva dintre temele si strategiile ce trebuie incluse sunt:

O intelegere a practicilor din gifted education
O atentionare asupra multiplelor proceduri de identificare
O cunoastere practica a procedurilor variate utilizate in lucrul cu elevii gifted
Lucrul in cooperare cu alti profesori pentru pregatirea materialelor necesare lectiilor
Dezvoltarea formatelor structurate pentru lectii
Dezvoltarea de proiecte cooperative si de materiale variate pentru dezvoltarea abilitatilor
Formularea obiectivelor de studio pentru elevi
Prezentarea exemplelor de bune practici
Impartasirea de idei, resurse si cunoastere
Gasirea de solutii pentru probleme lou aparute
Folosirea flexibila a timpului de lucru in scoala
Lucrul la implementarea strategiilor

Formarea continua se va face atat pentru profesori, parinti, elevi cat si pentru mediul social ce va utiliza produsul final al programului gifted education.

Aceasta formare continua se va putea realiza prin mijloace multiple:

cursuri
publicatii
forumuri de discutii specializate organizate de centrele specializate si de universitati
prin integrarea parintilor in activitatile si programele scolilor din sistem
prin baze de date cu articole de specialitate
prin cabinete de specialitate si psihologice
prin materiale de specialitate editate de scoli destinate parintilor, in care sa se explice modul de lucru si metodologiile de predare, evaluare, conducere
prin programe dedicate atat pentru adulti cat si pentru elevi in care sa se creeze mijloacele de formare continua auto-gestionabila
prin alte mijloace

Programe educative

· Profesori competenti antrenati in oferirea de multiple medii de invatare in clasele lor
· Profesori care pot masura si raporta castigul in performantele elevilor
· Directori de scoala si comunitate scolara care sprijina programele de educatie
· Resurse Adevate pentru lecturare si invatare

Programele educative se vor elabora strategic in urma evaluarilor si analizelor facute in functionarea sistemului de predare, conducere, absorbtie pe piata, etc. Aceste programe vor fi elaborate de un comitet de elaborare, sau preluate din experienta internationala si in ambele vazuri validate si corectate-completate de centrele de specialitate, inaintea aplicarii acestora. Decizia adoptarii unui program sau a elaborarii acestuia sta in maiinile scolilor, specialistii avand doar rol consultativ.

Programele vor fi elaborate cu: scop, mijoace, necesaruri, forta implicate si grad de specializare, finantare, finalitati asteptate, etape, mijloace de evaluare a etapelor, specialisti, bibliografie. Acestea vor fi proiectate sa acopere nevoi precise cu tinte clare pe fiecare etapa si vor implica in functionarea programului atat profesori, parinti, mediul financiar economic cat si elevii care vor trebui sa considere programul ca util si de dorit.

Programele vor fi transparente si etapizate astfel incat sa se poata evalua bunul mers sau deficientel organizatorice, de continut sau de etapizare a programelor.

Intre programele folosite se vor afla programele validate international in experienta gifted education : tutoring, mentoring, grouping, enrichment, acceleration, summer camps, programele de pregatire ale profesorilor, programele de socializare, de schimburi de informatii peers to peers, programele de implicare in problemele si crizele curente si de cautare de solutii, etc.

Gifted education si problemele copiilor gifted trebuie de asemenea prinse in programme de discutii specifice. O lista de teme pe aceasta directie este urmatoarea:

Ce inseamna supradotarea

Nerealizarea scolara
Depresia deseori mascata de plictiseala
Ascunderea abilitatilor
Intelegerea introvertirii
Dezvoltarea inegala
Competitivitatea exagerata
Invidia cu ostilitate pentru abilitatile altora
Responsabilitatea fata de altii
Lipsa de egali cu tine
Decizia corecta de cariera
Infruntarea asteptarilor inalte pentru tine si pentru ceilalti

Colaborari

Colaborarile se vor realiza intre centrele de pregatire diferentiata, intre centre si institutele de cercetari in domeniu, intre centre si organismele internationale de profil, intre centre si institutele de cercetare sau unitatile economice, intre centre si institutiile statului, intre centre si finantatorii programului, alte colaborari.

Programul enrichment va utiliza o retea de tutori cu pregatire in domeniu, care vor acea compatibilitatea cu elevii implicati si unde va exista un sistem de evaluare reciproca a compatibilitatii si performantei intre tutori si elevi. Nominalizarea acestor tutori se va face pe recomandarea parintilor, pe recomandarea elevilor, pe performantele obtinute, pe calificarile psiho-pedagogice.

Reteaua de mentori va acoperi domeniile de expertiza profunda si punctuala sau interdisciplinara si va prelua elevii care au deschideri si interese in cunoasterea unui domeniu ce nu pot fi acoperite de oferta scolara generala. Mentorii pot fi specialisti in diverse domenii, cercetatori, universitari, sau auto-didacti cu o larga expertiza. Validarea mentoratului se va face prin rezultatele de performanta inalta obtinute de elevi. Reteaua de mentori va fi utilizata mai ales in cazurile exceptionale sau in programul de accelerare la varste post-pubertare.

Colaborarile internationale se vor face intre entitatile interesate si vor permite imbogatirea experientei de lucru locale cu experienta internationala in domeniu.

Colaborarile cu finantatorii vor permite initierea de programme educative pe nevoi ale pietii si asigurarea unei forme de social venture capital prin burse de studiu pentru tinerii fara posibilitati materiale, dar cu abilitati inalte si capabili de performanta.

Colaborarile cu institutiile statului vor permite initierea de centre de pregatire pe programme strategice, in care se vor selecta atat tineri cat si profesori ce dovedesc abilitati si/sau pregatire deosebite.

Colaborarile cu institutele de cercetari si cu factorii economici vor permite experimentarea produselor creative ale tinerilor, adaptarea la problemele unei entitati economice, cunoasterea nevoilor pietei si posibilitatea de a crea produse care sa acopere aceste nevoi. Toate aceste colaborari se vor cuantifica in credite si vor contribui la evaluarea cumulativa a elevilor.

Colaborarile se vor face in functie de nevoile de dezvoltare a programelor scolii si de politica scolii, in functie de nevoile de informatie specializata pe domenii de interes, in urma nevoii de pregatire metodologica si de specialitate a profesorilor si in functie de optiunile elevilor pentru domenii in care profesorii scolii nu au o expertiza deosebita. Se vor mai face de asemenea colaborari pentru aplicarea in practica a cunostintelo dobandite, pentru training specializat si alte tipuri. Parintii elevilor scolii vor fi de asemenea implicati in programele de colaborari ale scolilor, alte centre de gifted education, sau institutii de invatamant superior, cercetare sau productie devenind de asemenea colaboratori potentiali. Cuantumul colaborarilor va fi in mod normal de maxim o treime din cuantumul ofertei scolii, in caz exceptional si in urma unei analize de specialitate in colaborare cu Centrul National de Instruire Diferentiata acest cuantum putand fi marit in functie de programul ales.

Pregatirea la distanta

Distance education se va face atat pentru elevii izolati geografic, pentru elevii supradotati ce traiesc in comunitati unde sunt singulari sau in numar mic, pentru elevii ce doresc sa dezvolte capacitati cognitive inalte si sa participe la programele din sistemul gifted education, mai ales in programul de enrichment, cat si pentru profesorii care doresc sa se instruiasca in acest domeniu. Toate aceste tipuri de pregatire vor fi validate printr-un sistem de credite, insa vor trebui validate si urmarite in functionarea lor de catre comisiile de specialisti in gifted education ale Centrului National de Instruire Diferentiata.

Pregatirea la distanta se va adresa si parintilor copiilor supradotati care doresc sa inteleaga profilele psihologice ale copiilor lor, sau au nevoie de consultanta de specialitate.

Programele de pregatire ale profesorilor vor beneficia de diplome de studii aprofundate. In programele de pregatire la distanta se vor utiliza si module de pregatire in clasa, tabere de vara, module de cercetare si aplicare monitorizate de specialisti, programe de cercetare cu publicarea rezultatelor, programe de promovare a rezultatelor, metodelor sau cercetarilor deosebite si alte subprograme.

Copii gifted din zonele rurale sau din comunitati culturale defavorizate

Copii gifted din comunitati isolate geographic, cultural, social, religios sau din alte motive au un grad de risc personal crescut fata de ceilalti, deoarece un sistem cu norme impuse fara libertati pentru dezvoltarea personalitatii le reprima deseori tendintele de dezvoltare libera a personalitatii. Deseori acesti copii se transforma in gifted underground si nu dau societatii un rezultat valoros conform cu potentialul lor. Alteori ei creaza numai in arii unde nu pot fi controlati si influentati de catre mediul rtestrictiv, rezultatele acestei creatii fiind descoperite si recunoscute mult mai tarziu.

Pentru acesti tineri se pot oferi mijloace de comunicare si formare-studiu prin Internet, prin comunitatile de interes de pe Internet, sau prin programme de identificare si oferire de alternative educative la distanta. Acesti tineri daca demonstreaza un potential inalt si dorinta acuta de dezvoltare personala intra in categoria prioritatilor la oferirea de burse de studiu.

Includerea copiilor gifted din toate zonele este esentiala, in caz contrar existand riscul pierderii acestui potential uman de risc social din cauza dezvoltarii lor emotionale particulare:

Forme si expresii ale intensitatii emotionale:

-Intensitatea trairii, sentimente pozitive, sentimente negative, emotii extreme, emotii complexe, identificarea cu emotiile altora
-Exprimarea corporala prin dureri de stomac, inrosirea pielii
-Inhibitie, timiditate, rusine
-Memorie afectiva puternica
-Frica de anxietate, simtirea vinovatiei
-Grija de moarte, tendinte depresive si suicidare
-Sentimente de relatii : legaturi emotionale si atasament, grija pentru altii, sensibilitatea in relatii, dificultatea in adaptarea la noi medii, singuratate (Piechovski 1979). Cuprinderea tinerilor gifted din medii izolate sau defavorizate in programele gifted education duce in schimb la o schimbare radicala a consecintelor, motivand tinerii pentru auto-dezvoltare.
In general tinerii care au un inalt grad de auto-motivare proveniti din medii izolate pot evolua la cote valorice foarte inalte si pot contribui in mod fundamental la imbunatatirea cadrului de provenienta.

Metodologiile de organizare centrala si locala

Organizarea sistemului de gifted education se va face in colaborare cu consiliile judetene, cu factorii economici locali si cu Centrul National de Pregatire Diferentiata precum si cu alte institutii interesate publice sau private, incluzand organizatii de profil.

Sistemul de organizare va cuprinde scoli specializate cu programe orientate catre nevoi de dezvoltare locale, retea de scoli ce utilizeaza programe educative din gifted education, scoli magnet, cu programe specializate catre performanta inalta. Aceste scoli specializate se vor putea constitui prin specificarea planurilor de invatamant, a studiilor de specialitate a profesorilor implicati, a potentialului de dezvoltare si de finantare. Avizul de functionare va fi dat de catre Centrul National de Pregatire Diferentiata, ce va organiza si cursuri de formare pentru profesorii implicati, vor furniza programme educative si curricule alternative la decizia scolilor, vor furniza mijloacele de selectie a elevilor si metodologiile de evaluare a activitatii.

Diplomele date de aceste scoli vor fi recunoscute in urma evaluarii rezultatelor si performantelor primind astfel acreditarea din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii. Evaluarile vor fi facute de comisii mixte de specialisti in gifted education numiti de catre Centrul National de Pregatire Diferentiata si comisii numite de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

Se vor evalua in vederea acreditarii urmatoarele:

1) modul de selectie al profesorilor si al elevilor, metodologiile si corectitudinea deciziilor
2) oferta curriculara si adecvarea acesteia la potentialul profesorilor si al elevilor, dar si la nevoile de dezvoltare locala de persoane capabile de performante inalte pe domenii cheie
3) relatia cu parintii si implicarea acestora in activitatile scolii
4) gradul de pregatire profesionala si metodologica al profesorilor
5) dezvoltarea de curricula si de programme educative cu respectarea normelor specifice gifted education
6) gradul de implicare in viata comunitatii, de aplicare a cunostintelor in viata extrascolara, colaborari si practica in centre sau programe aplicative
7) managementul scolar, implicarea profesorilor in luarea de decizii, dotarile si starea tehnica a patrimoniului fix sau mobil
8) colaboratori externi si sponsori

Aceste evaluari se vor concretiza intr-o fisa de caracterizare ce se va triangula cu politica de dezvoltare a centrului. Toate aceste date vor duce la validarea scolii atunci cand media ponderata pe obiectivele de dezvoltare a rezultatelor criteriilor va fi cu doua deviatii standard mai mare decat a unei scoli obisnuite. In cazul unei singure deviatii standard scoala va continua sa functioneze fiind sprijinita sa-si dezvolte programul gifted education timp de inca un an, timp de doi ani consecutivi, fiind supusa inspectie de validare de doua ori maxim. Astfel se va da posibilitatea elevilor sa se transfere la o alta unitate scolara ce le va putea oferi diplôme de absolvire in cazul in care centru de gifted education local nu va fi validat.

Scoala deja validata va fi inspectata de comisiile de specialisti de cate ori apar probleme, se solicita o inspectare pentru identificare problemelor, nevoilor de dezvoltare educativa, sau din alte cazuri. Solicitarea poate fi facuta de director, profesori, parinti, cheltuielile de inspectare fiind suportate din bugetul scolii sau al comitetelor de parinti.

Rezultatele inspectiilor ca si rezultatele scolare ale elevilor vor fi transparente si vizibile pentru cei interesati, pastrand gradul de discretie la nivelul parintilor in cazul rezultatelor scolare, daca acestia o cer.

Normarea personalului didactic se va face conform codului muncii cu 8 ore zilnic, cinci zile pe saptamana.

Corpul profesoral va avea o norma 20 de ore de predare pe saptamana, 10 ore de lucru individual cu elevii in programele de enrichment, mentoring, tutoring, lucrul cu parintii, sau alte programe, doua ore zilnic de lucru pentru pregatirea lectiilor si evaluarea rezultatelor elevilor. Se vor norma separat activitatile de weekend, participarea la activitatile specifice scolii ce nu presupun munca benevola, sau colaborarile la diverse proiecte.

Personalul de conducere va avea o norma cuprinzand : evaluari, policy making, efectuarea de raporturi, organizare si control, inspectii la clasa, lucru cu parintii si alte persoane sau institutii interesate de programele scolii, identificarea si selectarea de materiale si programme decesare dezvoltarii scolii, formarea si mentinerea unei retele de colaboratori interni sau externi.

Personalul auxiliar va avea o norma cuprinzand : intretinerea si repararea mijloacelor fixe, pregatirea celor necesare activitatilor scolii, crearea de mijloace fixe necesare dotarii scolii, arhivarea documentelor si utilizarea acestora sub forma de baza de date pe hartie sau computer, intretinerea si punerea la dispozitie a materialelor necesare bunei functionari a programelor scolare.

O clasa va cuprinde maxim 20 de elevi, minim 11 elevi, angajarile facandu-se in conformitate cu necesarul de personal pe posturile libere.

Evaluarea si controlul

Evaluarea scolilor din programul gifted education va fi facuta de specialisti in domeniu cu studii post-graduale, constituiti ca retea de colaboratori cu Centrul National de Instruire Diferentiata. Institutul va apela la serviciile evaluatorilor in functie de nevoile de evaluare a scolilor. Evaluatorii vor forma un corp profesional separat, in care se va patrunde numai prin recomandarea profesionala a trei din membrii corpului, aceasta recomandare fiind obtinuta prin efectuarea de studii de specialitate si prin publicare de rezultate de profil in revistele de prestigiu international. Evaluatorii vor putea de asemenea lucra si ca formatori in programele de pregatire profesori, cu avizul Centrului National de Instruire Diferentiata. Metodologiile de evaluare se vor structura in mod specific in functie de metodologiile de identificare a copiilor gifted, a profesorilor din gifted education, de programele si politicile educative specifice fiecarei scoli, de modul de administrare a scolii, de rezultatul educativ pe piata muncii sau in concursuri si admiteri la forme de invatamant superior, de gradul de pregatire metodologica a profesorilor, de relatiile cu parintii si cu comunitatea locala si de alte criterii specifice.

Evaluarea se va finaliza cu o fisa de caracterizare, cu consultanta si cu directionarea catre colaborarile sau cursurile de formare necesare imbunatatirii activitatii scolii.

Recompense si promovari

Recompensele si salarizarea se vor face strict pe criteriile de valoare profesionala verificata in urma evaluarii rezultatelor elevilor si a progresului lor scolar, pe gradul de calificare in metodologiile gifted education validate de diplôme de participare si examinari periodice, pe gradul de implicare in activitatile scolii cuantificate in numar de ore lucrate si pe experienta in educatia gifted cuantificata prin ani de lucru in domeniu raportati la rezultatele de performanta obtinute in acest timp.

Recompensele si salarizarea vor fi sensibile la incalcarea normelor deontologice sau etice si morale, la abuzuri sau mal-practices, la aplicarea de metode abuzive sau nepotrivite de lucru, la lansarea de situatii problema sau de criza fara motiv, la incalcarea regulamentelor in vigoare, acestea ducand la sanctiuni saalariale votate de comitetul director al scolii, mergand pana la eliminarea din corpul profesoral sau pana la sanctiuni penale.

Sarcini si competente

Personalul didactic din unitatile gifted education au urmatoarele sarcini si li se cer urmatoarele competente : -cunoasterea metodologiilor didactice din gifted education
-cunoasterea stilurilor de invatare specifice categoriilor de copii gifted si a tehnologiilor de predare adecvate
-evaluarea progresului scolar in functie de evaluari complexe calitative si functionale a elevilor, acestea facandu-se periodic atat prin lucrari scrise sau examinare orala concepute astfel incat sa permita identificarea factorilor de evaluat, cat si prin teste de specialitate psiho-educative
-sa se perfectioneze permanent in metodologiile gifted education, in domeniul lor de competenta, in domenii conexe sau in domenii solicitate de elevi
-sa colaboreze cu parintii si sa raporteze periodic progresul copiilor
-sa lucreze la elaborarea de curricule specializate
-sa gaseasca resurse necesare ilustrarii sau adancirii studiului de specialitate
-sa identifice capacitatile, talentele si intersele de cunostere a elevilor

Norme contractuale

Colaborarea dintre Centrul National de Instruire Diferentiata si centrele de gifted education se va face pe baza de contract, atat in programele de instruire profesori, de imbogatire de curricula, de colaborari cat si in celelalte programme ofertate de catre centru. Tot pe baza de contract se va face si ofertarea de specialisti pentru programele de selectie, evaluare, sau pregatire scolilor, de oferire de colaborari sau burse de studiu, de ofertare de venture capital, social venture capital sau angel capital in unitatile ce dezvolta programe de inventica si/sau creativitate.

Programele de evaluare-orientare si mentoring oferite de Centru parintilor se vor face pe metodologiile centrelor de testare psihologica sau contra cost negociat cu beneficiarii pe baza de contract de colaborare.

In cazul programelor de head hunting finantate de utilizatorii de tineri gifted capabili de performanta acestea se vor finalize la momentul angajarii tanarului.

Scoli alternative pentru copii gifted

In afara programelor de gifted education ce vor functiona in reteaua scolara si care vor fi deshise tuturor elevilor prin prosedeul de “enrichment” se vor crea in permanenta scoli specializate in care gruparea pe abilitati se va face prin spectrul de interese catre un anumit domeniu ofertat de catre scoala. Toate aceste centre vor avea drept de functionare in programul « gifted education » prin demonstrarea ofertei de curricula potrivita scopului scolii, prin demonstrarea abilitatilor si pregatirii de specialitate a profesorilor implicati, prin demonstrarea capacitatii de policy making si de administrare a conducatorilor scolilor. Scolile vor putea fi organizate atat in sistemul public cat si in cel privat, atata vreme cat vor respecta normele de selectie pe criterii specifice programului gifted education a copiilor si cat timp vor participa la programele de imbunatatire a performantelor didactice de tip « long life learning ».

Regimul de burse de studiu in gifted education

Pentru scolile de stat implicate in programul “gifted education” se vor asigura burse de studiu si burse de performanta din partea statului. Bursele de studiu vor consta in burse de specializare pe anumite programe, in materiale de invatare, in taxe de participare la anumite evenimente, in plata conectarii la anumite baze de date online, in camin si cantina acolo unde este cazul.

Bursele de performanta vor consta in taxe de participare la forme de invatamant superioare din tara sau din afara tarii, in implicarea in realizarea anumitor granturi de cercetare, la participarea platita in anumite programme finantate care sunt pe directia de formare a elevilor. Se vor putea de asemenea acorda burse din partea societatilor comerciale sau factorilor economici interesati de angajarea absolventilor. Aceste burse se vor acorda sub forma contractuala in programul de social venture capital.

Programul “enrichment”

Programul”enrichment va putea fi utilizat in toate scolile atat publice cat si private. Acest program consta in aplicare de curricula la decizia scolii, luata prin transfer din diverse surse sau create in cadrul scolii, orientate pe zonele de interes a politicilor scolii, comunitatii locale sau in directii si orizonturi mai largi. Programul « enrichment » va putea fi sustinut de catre profesori abilitati cu pregatire de specialitate in acele domenii, dar side catre parinti sau invitati cu experienta profesionala pe domeniile vizate, ca invitati in cadrul programului.

In cadrul programului « enrichment » se pot practica metodologii educative neoficiale, dar conforme directiei de dezvoltare a programei, se vor putea ataca subiecte de interes in afara curriculei nucleu, se vor putea incuraja dezvoltarea de abilitati, creativitatea, expunerea de rezultate proprii, cercetarea de fenomene noi, noi domenii de cunoastere recenta, tehnologii moderne, etc. In cadrul acestui program se vor putea cultiva pasiuni si prezenta rezultate interesante, se vor putea ataca teme de interes si impartasi experiente, se vor putea intari relatiile de colaborare si antrena munca in echipa, se vor putea da teme de lucru si expune referate sau cercetari facute de elevi, etc.

Copii supradotati dovedesc supraexcitabilitate pe urmatoarele directii ceea ce-i face auto-motivati si foarte competitivi:

Psihomotor - surplus de energie, neobositi, curiosi
Senzual – placere senzoriala si estetica
Intelectual – semne puternice de analiza si sinteza, gandire teoretica, intrebari cheie, invatare, rezolvare de probleme
Imaginativ - fantezie vie, imaginatie spontana, sensibilitate la realitati imaginare
Emotional - intensitatea sentimentelor, emotii complexe si sentimente, extreme ale emotiilor, sensibilitate, identificarea cu sentimentele altora, dificultatea ajustarii la schimbare (Dabrowski 1972; Piechowski, citat in Silverman, 1993). De aceea univerrsitatile ce ofera programme de enrichment trebuie sa creeze un cadru propice de desfasurare.

Oferta universitatilor in programele de enrichment trebuie sa:

A. Ofere aranjamente speciale elevilor aflati in scoli pentru a le permite sa participle in moduri variate la activitatile universitare curente
B. Dezvolte si oferteze optiuni educative imbogatite si accelerate in universitati pentru elevii gifted cand acestia se muta din scoli in universitati si se inscriu la cursuri.
C. Ofere training specializat si sprijin pentru profesorii implicate in programele gifted education
D. Conduca evaluari ad-hoc auto-initiate
E. Conduca cercetari universitare asupra eficientizarii suportului educativ pentru elevii si studentii gifted, in cadrul universitatilor, ce [ot conduce catre o optiune crescuta pentru astfel de studenti

Sprijinul dat elevilor, parintilor si scolilor de gifted education

Elevii din scolile sau din programele de gifted education, ca si parintii acestora au in mod egal nevoie sa inteleaga naturalor psiho-intelectuala, orizonturile de asteptare, punctele tari si cele slabe, sa inteleaga cum pot evita insuccesul social sau reactiile adverse ale altora, cum pot contribui la binele public, cum pot aplica abilitatile lor la solutionarea unor probleme sau la echilibrarea unor situatii problema. Ei au de asemenea nevoie sa inteleaga reactiile altor oameni la adresa lor, cauzele ascunse sau generatoare de situatii problema, limitele lor affective si propriile reactii tip in situatii problema. Cu cat aceasta cunoastere se va face mai de timpuriu cu ata mai mult se va evita transformarea potentialului activ intr-un potential ascuns (gifted underground) sau dezvoltarea numai pe domenii de pasiune fara interes pentru educatia scolara (gifted underachievers)

Abilitatile personale si procesul life long learning

Motivarea, cultivarea stimei fata de altii si fata de sine, a domeniilor de pasiune si a orizonturilort de cunoastere vor permite dezvoltarea abilitatilor personale pana la nivelul performantei in atingerea tintelor propuse si vor hrani afectiv si volitiv copii gifted. Procesul dezvoltarii personale nu se intrerupe la o anumita varsta ci tine de long life learning. Acest proces este esential pentru cresetrea si cultivarea abilitatilor personale, copii gifted avand nevoie de respectul celorlalti si de incurajare in exprimarea libera, in cautarea de cunostinte specifice sau in oferirea de p[roduse proprii, rod al creativitatii lor. Pentru realizarea acestui cadru de dezvoltare personala ce permite marirea in timp a abilitatilor personale la un nivel peste putearea de apreciere a normei statistice este nevoie de mentori pasionati si de un sistem de mentorat capabil sa aprecieze calitatea si sa incurajeze progresul.

Dezvoltarea asincrona si programul acceleration

Asincronia dezvoltarii copiilor gifted ce sunt mult peste valoarea intelectuala a generatiei lor cronologice, dar au aceleasi nevoi emotionale ca si generatia lor de varsta face ca acesti copii sa aiba nevoi speciale si sa necesite conditii speciale de dezvoltare.

Din punct de vedere intelectual ei au nevoie de orizont de dezvoltare personala nelimitat de un cadru ingust, din punct de vedere emotional ei au nevoie de un mediu incurajator si protectiv.

Aceste caracteristici sunt acoperite de programul « acceleration » sub toate formele sale ; trecerea peste o clasa sau mai multe prin examinari directe, specific mai ales la clasele primare, insa existent si mai tarziu ; efectuarea a doi ani intr-un an, inscrierea la cursuri avansate dintr-un ciclu superior de educatie, de exemplu inscrierea la cursuri de facultate cu cativa ani mai devreme de momentul admiterii in universitate, fiind astfel participanti la doua categorii de varsta educationala concomitent, credite transferabile care sa le recunoasca progresul. In cadrul programului de accelerare se incurajeaza de asemenea expunerea rezultatelor personale de creatie sau cercetare-aplicare la grupa valorica unde acestea sunt potrivite, indiferent de varsta creatorului.

Motivatia si antrenarea capacitatii de a atinge scopurile propuse

Motivarea invatarii la copii gifted este esentiala in dezvoltarea lor complexa, profunda si echilibrata. O educatie de tip expozitiv bazata pe memorare-reproducere poate fi deseori ata de demotivanta incat sa duca in cazuri extreme la abandon scolar. O motivare corecta se va face pe principiul feedback-ului intre educator si elev, intre parinte si elev, acesta din urma avand tendinta de a contesta autoritatea, dar de a respecta calitatea raportului uman si respectul fata de valoarea profesionala. Succesul programelor de gifted education se datoreaza in mare masura selectie potrivite de profesori care sa fie capabili sa motiveze copii. Un elev motivat este un coparticipant activ la propria dezvoltare personala, abilitatile si cunoastrea acestuia dezvoltandu-se in directa proportionalitate cu motivarea si gradul de implicare intelectuala si emotionala a elevului in activitatea zilnica.

Din acest motiv profesorii implicati in programele gifted education sunt indemnati sa studieze si sa cerceteze mecanismele psihologice ale motivatiei copiilor gifted si sa aplice in mod adecvat aceste cunostinte.

Programe individualizate

Multi copii gifted dezvolta domenii de pasiune in care ating cote inalte de performanta. Deseori fac acest lucru in ascuns, insa odata ajunsi la un nivel de dezvoltare a abilitatilor pe domeniul lor de pasiune, ei dezvolta stiluri de invatare proprii pe care le extind si pe alte directii. Din acest motiva pare nevoia de educare pe programme individualizate, ata pentru adancirea si imbogatirea domeniului de pasiune cat si pentru dezvoltarea de cunoastere profunde pe domenii conexe sau indepartate dar cu transfer lateral de structura din domeniul lor de pasiune. In cadrul programelor individualizate pe domenii de pasiune si/sau interes copii au tendinta de a atinge nivele de performanta, cunoastere, creativitate sau solutionare de probleme foarte inalte, devenind specialisti de inalta clasa.

Urmatoarele criterii potrivite pentru copii supradotati pot fi un ghid Matthew Lipman (1995)

Gandirea critica- Importanta vitezei in gandire si a logicii

• aplicativa
• criteriala
• auto-corectiva
• contextuala

Gandirea creativa - Importanta trainingului original, fluent si a gandirii flexibile

• inventiva
• inchizitorie
• experimentala
• holistica

Gandirea protectiva- Importanta trainingului in gandirea morala si a eticii

• afectiva
• activa
• apreciativa
• normativa

Dezvoltarea emotionala a copiilor gifted

Multi copii gifted pot fi cu usurinta abuzati emotional, mai ales la varste mici si in acest caz ei pot dezvolta comportamente nedorite sau dizabilitati. In cadrul sistemului gifted education relatiile cultivate de catre profesori vor fi de respect valoric, incredere, responsabilitate decizionala, cooperare, fair play si apreciere a calitatilor si rezultatelor. O dezvoltare emotionala necorespunzatoare intr-un mediu ambiental neprietenos pot converti talentele si abilitatile tinerilor gifted catre actiuni antisociale, sau catre esec profesional.

Dezvoltarea echilibrata emotionala trebuie urmarita si in relatiile dintre copii. Ca si alti copii ei sunt expusi la socurile de dezvoltare din perioada copilariei si au nevoie de sprijin in gestionarea problemelor personale. Deseori familia nu este pregatita sa faca fata la acest tip de solicitari, frecvent ei neavand nici un fel de cunostinte si/sau abilitati specifice despre profilul psiho-emotional al copilului gifted.

Din acest motiv dezvoltarea echilibrata emotionala este un permanent obiectiv pentru profesorii implicati si un permanent obiectiv de cercetare si studiu in programele de formare continua in gifted education. Hartuirea sau abuzarea, jignirea sau demotivarea elevilor ca procedee “didactice” sunt practice interzise si penalizate cu eliminarea din sistem in gifted education.

Efecte posibile a negarii atentiei speciale pentru copii supradotati si talentati:

Esec scolar - proasta adaptare sociala si izolare sociala
Depresie-sinucidere
Sensibilitate extrema- perfectionism paralizant
Stress- dezvoltare inegala
Agresivitate-confuzie mentala
Conflicte-frustrare

Astfel de consecinte sunt extrem de frecvente in afara sistemului gifted education, irosind sau micsorand eficienta celui mai capabil grup de tineri in a da rezultate sociale remarcabile. O intreaga categorie de tineri cu inalt potential intelectual si uriasa creativitate, vizual spatialii, devin astfel o grupa de risc, desi cuprind peste 40% din populatia scolara cu abilitati inalte si capabili de performanta.

Programe online-scoli virtuale pentru gifted

Deseori elevii gifted au domenii de interes in care nu gasesc o oferta educativa specifica, dar in care doresc sa se specializeze. In aceste situatii elevii pot face appel la forme de educatie alternative, scoli virtuale, ce pot oferi cunostintele solicitate de copii. In cazul in care aceste cunostinte se vor finaliza cu credite, acestea pot fi transferate in creditele elevului numai in situatia in care forma de invatamant utilizata este recunoscuta valoric, la nivelul continutului, al performantelor sau al aplicabilitatii de catre MEC, De Institutul de Cercetari ale Educatiei si de catre Centrul National de Instruire Diferentiata.

Sistemul de credite transferabile si de recunoastere a calitatii programelor educative si a rezultatelor elevilor in aceste programe

In cazul in care elevii din programele de gifted education participa la programe de imbogatire prin colaborarea cu scoli online, participa la programe de accelerare, sau de aprofundare a cunostintelor, se vor putea acorda credite ce vor putea fi transferate in sistemul educativ numai in urma incheierii de protocoale pe recunoasterea calitatii ata cu providerii de educatie cat si cu beneficiarii de educatie incluzand facultatile. Creditele vor fi recunoscute si transferate in urma unor evaluari complexe a utilitatii, calitatii, validitatii, eficientei si acuratetei cunostintelor predate.

Unitatile ce vor fi acceptate in reteaua de furnizori de informatie educativa vor putea deveni parte integranta a programului EDUGATE.

Cercetarea in gifted education

Gifted education sa dezvoltat ca urmare a studiilor si cercetarilor facute de catre psihologi, educatori, neurology, sociologi, economisti, geneticieni si altii. Aceste cercetari au fost validate in timp si refacute in alte contexte sociale pana sa ajuns la stabilirea unor optime de lucru acceptabile in sistemul de educatie.

Cresterea calitatii didactice in gifted education se datoreaza participarii largi a celor implicate in programele gifted education. De aceea in cadrul pregatirii profesionale a profesorilor, acestia sunt instruiti cm pot stapani metodologiile specifice de cercetare cantitativa, calitativa si corelativa, cum pot exprima rezultatele cercetarii prin mijloace structurale, statistice sau prin alte mijloace si cum pot transfera rezultatele cercetarilor in educatie si proiectarea de politici educationala.

Promovarea cursurilor de formare in gifted education se face in urma evaluarii nu doar a notelor obtinuta ci si in urma finalizarii unei cercetari specifice.

Directiile de cercetare sunt conexe cu gifted education si cuprind o lunga lista deschisa de teme. Astfel de directii sunt : motivatia, asincronia dezvoltarii, corelatii dintre IQ si alte caracteristici, influenta factorilor de mediu familial sau social, distributia liniilor de supradotare in paralel cu structura socio-culturala, stiluri de predare, stiluri de invatare, distributia stilurilor personale corelate cu presiunea mediului, etc.

Numarul de teme de cercetare in gifted education este foarte mare si se imbogateste permanent. Toate aceste teme de crecetare si rezultate pleaca de la observatia atenta a profesorilor.

In promovarea profesorilor pe baza profesionala cercetarea si rezultatele personale, cunoasterea cercetarilor relevante, sunt la fel de importante ca si rezultatele profesionale personale.

Pentru a se facilita accesul la cercetarea din gifted education se vor crea baze de date cu articole si studii, cercetari si baze de informare incluzand curricula sau consecinte social sau economice sau pe alte directii.

Supradotarea la varste timpurii

· Programe educative de inalta calitate pentru copilaria mica sunt foarte importante pentru pentru dezvoltarea copiilor
· Programele timpurii de enrichment pot produce o marire a capacitatii de invatare a copiilor
· Copii supradotati sunt constienti de diferenta fata de altii si trebuie sa inteleaga ca aceasta diferenta este acceptabila
· Copii gifted au mai puternica tendinta de experimenta singuratatea datorita diferentei de varsta mentala fata de colegii lor de generatie
· Insuccesul scolar este mai usor de prevenit la varsta mica

Programe diferentiate

Unele scoli demonstreaza flexibilitate crescuta in oferirea de resurse de informare care sa le permita elevilor sa atinga un nivel mai ridicat de profunzime si de complexitate in procesul invatarii. Unii elevi gifted pot primi informatii imbogatite si suplimentare prin:

Teme si subiecte in clasa
Teme si subiecte separate
Teme si subiecte partiale
Activitati peste orele de curs (cluburi, tabere, mentori)

Copiii supradotati cu dificultati de invatare

In ciuda miturilor existente curent despre copii supradotati, acestia pot avea dificultati majore de invatare, existand cazuri de disgrafie, discalculie si altele chiar la copii cu IQ foarte ridicat. In cazul copiilor gifted cu dizabilitati fizice sau neurologice aceste dizabilitati pot fi de asemenea prezente. Chiar copii gifted fara dizabilitati pot avea serioase dificultati de invatare in cazurile cand stilurile educative practicate de profesori nu corespund profilelor lor de invatare. De exemplu un stil secvential de predare bazat pe memorare creaza dificultati de invatare la elevii vizual-spatiali. Din aceste motivein functie de specificul problemei se organizeaza cursuri metodologice si psiho-pedagogice destinate profesorilor, grupe cu specific de invatare in care se fac si eforturi de dezvoltare a emisferei complementare, clase si scoli speciale pentru copii gifted cu dizabilitati, unde sunt necesare resurse materiale si umane de o inalta valoare.

Aceste eforturi nu sunt datorate doar grijei pentru om ci si faptului ca succesul social si rezultatele sociale ale copiilor gifted cu dificultati de invatare sau/si dizabilitati pot fi extrem de performante.

Echitatea intre sexe in educatia gifted

In multe cazuri profesorii compara fetele si baietii in termini de abilitati, interese si aptitudini pe diferite arii de invatare.

Profesorii descriu cu claritate diferentele intre cele doua sexe si descriu arii aptitudinale clasice pentru baieti sau fete.

Profesorii vad familia si societatea ca fiind factorii esentiali in aceasta orientare pe sexe si nu implica scoala in mod direct.

Despre fetele supradotate se mentioneaza o unica caracteristica, aceea de a intra in gratiile profesorilor. Majoritatea descrierilor de caracteristici specifice se refera la baieti.

Profesorii privesc fetele in functie de stereotipul feminine, pe care-l vad mai cooperant, si predispus la o atitudine protective si atractiva. Fetele ce nu tin de acest stereotip sunt privite ca atipice sau baietoase.

Prin contrast baietii sunt considerati maiadaptati pentru cucerirea de rezultate spectaculoase in conformitate cu stereotipul masculin.

Aceste stereotipuri de perceptie sunt foarte daunatoare in dezvoltareacopiilor gifted sin u sunt incurajate in metodologiile gifted education. Desi deseori aceste stereotipuri sunt foarte ferme in mintile unor profesori echitatea intre sexe ca si pe alte directii face ca acest tip de perceptie sa fie chiar unul din factorii de selectie a profesorilor ce lucreaza in gifted education, in complementaritate cu criteriile profesionale.

Programul EDUGATE

Acest program a fost proiectat si dezvoltat pentru urmatoarele scopuri:

· Atragerea atentiei si implementarea de strategii publice
· Dezvoltarea de centre de gifted education si cresterea numarului scolilor integrate in programele de gifted education
· Dezvoltarea de scoli pilot sau magnet pentru antrenament, vizitare sau cercetare
· Antrenarea profesorilor in metodologiile specifice gifted education si in implementarea programelor specifice gifted education
· Dezvoltarea capacitatilor de atragere de fonduri pentru mini-proiecte scolare

Proiectele EDUGATE privesc:

· Dezvoltarea profesionala gifted education pentru scoala si comunitate
· Identificare imbunatatita a elevilor gifted
· Crearea sau transferarea de curricula specifica pentru uzul clasei sau al scolii
· Mai multi profesori antrenati in metodologiile gifted education
· Mai multi profesori cautatori active de copii gifted si/sau talentati si mai multi profesori capabili sa raspunda la nevoile acestora
· Mai multi directori de scoli organizatori a mijloacelor necesare progresului flexibil a abilitatilor elevilor si a capacitatilor lor de invatare
· Mai multe scoli partenere in EDUGATE in ciclul de planificare si raportare
· Mai multi elevi raportati ca potential supradotati
· Mai multi tineri beneficiari de servicii curriculare potrivite
· Posibilitati in crestere de mijoace de invatare pentru copii si tinerii potential gifted
· Se pune problema dificultatii tinerilor si copiilor gifted in mediile defavorizate economic, social, cultural sau geografic.
· Un rol de leadership in promovarea educatiei supradotarii si a talentului la nivel national, cu schimb de informatii de cu organizatiile nationale sau internationale din reteaua mondiala de profesionisti in gifted education
· Un rol de cercetare in arii particulare, de exemplu legaturile dintre supradotare, dezvoltare, avantaje socio-economice, nerealizare sociala, exceptionalitati, etc.
· Extinderea programelor de predare catre sprijinirea invatarii si dezvoltarea nevoilor profesionale in aceasta directie pentru cresterea statutului si valorii fortei de munca.

Educatia pentru societate

Programul “gifted education” formeaza o interfata activa si dinamica cu societatea si nevoile acesteia in toate componentele sale, plecand de scopuri si mergand pana la mijloace:

Ca program educativ al unei lumi in curs de globalizare gifted education se axeaza pe dezvoltarea individuala la parametri maximali a copiilor, utilizand in acest scop rezultatele cercetarii pe copii ce au reusit o dezvoltare personala vizibila, anume copiii gifted.

Gifted education face interfatarea dintre nevoile sociale si abilitatile necesare rezolvarii acestor nevoi, fiind un program emancipator pentru elevii si tinerii implicati. Acestia vor ajunge la un moment dat sa aduca solutiile adecvate pentru problemele curente. Din aceste motive gifted education este un program orientat catre viitor, studiind trecutul, dar si prezentul, avand deschidere catre nou si modern atat in stiinta cat si in tehnologie sau in alte domenii.

Gifted education dezvolta gandirea critica, gandirea laterala, gandirea complexa si dinamica, creativitatea si forta de a duce la indeplinire un scop, de a atinge potentialul personal maximal, rigoarea de a executa o munca bine facuta si responsabilitatea in dirijarea eforturilor proprii, in luarea de decizii sau in organizarea sistemului socio-economic.

Rolul Ministerului Educatiei si Cercetarii

· Mandateze servicii de training pentru profesori in aria gifted education. Acestea trebuie sa include grade universitare si post universitare, iar diplomele in educatie trebuie sa include cel putin un curs obligatoriu in gifted education pentru studenti. Dezvoltyarea profesionala este necesara in elaborarea curriculei diferentiate din gifted education
· Mandateze o unitate obligatory de identificare a copiilor gifted, si de antrenare a personalului pentru gradinita atat in universitati cat si in colegiile de specialitate
· Faciliteze prin lege intrarea devreme a copiilor gifted in liceu
· Sprijine diseminarea cercetarilor si programelor de gifted education
· Sprijine dezvoltarea de politici nationale de intrare devreme in scoala si formarea de scoli specializate in gifted education
· Creste numarul de unitati scolare de gifted education in particular acolo unde exista probleme de dezvoltare economica
· Mandateaza dezvoltarea de programe de gifted education in scoli
· Lucreaza colaborativ cu guvernul pentru sprijinirea cercetarilor in gifted education prin fonduri alocate
· Contribuie la finantarea programelor de gifted education prin fonduri de stat si prin granturi destinate programelor de implementare
· Dezvolta o campanie nationala de advertising impreuna cu universitatile si institutele ce ofera programme specializate, oferind burse studentilor, masteranzilor si doctoranzilor ce se vor specializa in gifted education
· Acopera costurile de testare psihologica a dotarii intelectuale in sistemul public
· Lucreaza impreuna cu factorii implicati si cu specialistii la gasirea mijloacelor de finantare a programelor gifted education. Acestea nu trebuie sa fie directionate doar catre directiile clasice ci si catre directiile strategice in care trebuie dezvoltate resurse umane inalt specializate.
· Dezvolta un program de cercetare nationala a talentelor pe termen lung pentru a stabili si mentine fondurile necesare identificarii si dezvoltarii resurselor umane de inalta performanta.
· Dezvolta programme in timpul scolii incluse in curricula nucleu pentru dezvoltarea abilitatilor pe metodologiile gifted education

Chestionar pentru parinti in zona Commonwealth

Optiuni Raspunsuri:

1. Au copii dumneavoastra acces la o educatie adecvata?

Da/Nu [ ]

2. Simtiti ca profesorii scolii au antrenamentul necesar predarii pentru copii gifted?

3. Sunt profesorii din scoala antrenati pentru performanta si lucrul cu copii gifted?

Da/Nu

4. Cati profesori din scoala par sa inteleaga nevoile emotionale si intelectuale ale copiilor

A/B/C [ ]

A = Nici un profesor B =Unii profesori C=Toti profesorii

5. Cati profesori din scoala pot fi interogati in privinta problelor copiilor gifted?

>
A/B/C [ ]

A = Nici un profesor B =Unii profesori C=Toti profesorii

6. Foloseste scoala dumneavoastra proceduri de identificare a copiilor cu potential inalt?

a/Nu [ ]

7. Este obisnuit pentru elevii gifted din scoala sa primeasca curriculum diferentiat fata de ceilalti copii din clasa?

8. Este progresul accelerat comun in clasa?

Da/Nu [ ]

9. Ce subiecte sau discutat pentru gruparea pe abilitati?

A/B/C/D/E [ ]

A=nici unul, B=matematica, C=lectura,D=altele,E=mai mult decat un subiect

10. Ofera scoala dumneavoastra mentorships pentru copii supradotati?

Da/Nu [ ]

Credeti ca educatia copilului dumneavoastra este factor de dezechilibru pentru starea lui de bine?

11. Indicati va rugam care dintre urmatoarele ar ajuta profesorii sa lucreze cu copii gifted

a) Toate studiile profesorilor sa include training in gifted education

Da/Nu [ ]

b) Implementarea de proceduri de identificare a copiilor cu potential inalt

Da/Nu [ ]

c) Gruparea pe abilitati in clasele obisnuite

Da/Nu [ ]

d) Permiterea accelerarea invatarii

Da/Nu [ ]

e) Compactarea curriculei in clasele obisnuite

Da/Nu [ ]

f) Oferirea de mentori pentru copii supradotati

Da/Nu [ ]

Clase speciale pentru supradotati in care sa se faca compactificarea curriculei si imbogatirea programei

g) Fonduri suplimentare pentru gifted education

Da/Nu [ ]

Florian Colceag

Presedinte IRSCA GIFTED EDUCATION

Presedinte EDUGATE

Related posts

Add A Comment

You must be logged in to post a comment.

Subscribe feed